Je bent hier:

De Geschillencommissie (SCAG)

Sinds 1 januari 2017 is de ABvC, conform de wet Wkkgz, aangesloten bij een door het Ministerie van VWS erkende onafhankelijke geschillencommissie, t.w. de SCAG (Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg).

De SCAG voldoet aan de Wet Kwaliteit, klachten, geschillenzorg (Wkkgz). De geschillencommissie is erkend en staat ingeschreven in het CBIG-register van het Ministerie van VWS.

Als counsellor dien je te voldoen aan de wetgeving volgens de Wkkgz. De inspectie van de gezondheiszorg (IGZ) houdt toezicht op naleving van de Wkkgz.

De Wkkgz stelt met betrekking tot klachten en geschillen het volgende:

  • De counsellor dient “goede zorg” te leveren
  • De counsellor dient over een klachtenregeling te beschikken
  • De counsellor dient de cliënt een onafhankelijke klachtenfunctionaris te kunnen toewijzen
  • De counsellor dient zich aan te sluiten bij een erkende geschilleninstantie

Je bent verplicht een cliëntenfolder van de SCAG aan je cliënt te overhandigen bij een eerste gesprek.

Ook dient er informatie over de SCAG op je website te staan. Hiervoor heeft de SCAG een tekst geleverd die je via de button aan de rechterkant kunt downloaden.

De ABvC heeft een onafhankelijke  Contactpersoon Opvang Klachten  waar je je cliënt, bij een geschil, naar kunt verwijzen. De Contactpersoon Opvang Klachten is per mail te bereiken. 

In eerste instantie wordt een geschil/klacht door de onafhankelijke klachtenfunctionaris  behandeld. Als  de cliënt en de counsellor niet tot een oplossing komen met de  hulp van de klachtenfunctionaris, wordt de klacht doorgeleid naar de SCAG.

Via de SCAG krijgt de cliënt een klachtenfunctionaris toegewezen ter verdere afhandeling van het geschil/de klacht. Het besluit van de SCAG is bindend.